@ARTICLE{Kopij_Kamil_Teoria_2017, author={Kopij, Kamil}, volume={Rok LXI}, number={Zeszyt 1–2 (203–204)}, journal={Wiadomości Numizmatyczne}, howpublished={online}, year={2017}, publisher={Komitet Nauk Historycznych PAN}, abstract={Artykuł poświęcony jest teoretycznej stronie zagadnienia propagandy w numizmatyce rzymskiej. W pierwszej kolejności pokrótce przedstawione zostały argumenty przeciwników stosowania terminu „propaganda” dla opisu zjawisk antycznych. Następnie wskazano, dlaczego argumenty te wcale nie implikują, jakoby używanie tego terminu w naukach historycznych dla okresów sprzed późnej nowożytności było anachronizmem. Główną część tekstu stanowi przedstawienie szeregu modeli komunikacyjnych (Triada Komunikacyjna Arystotelesa, Model Transmisyjny Shannona-Weavera, Model Aktu Perswazyjnego Lasswella, Kołowy Model Komunikacji Schramma-Osgooda, Model Selekcji Westleya-MacLeana oraz Model Semiotyczny Eco) i modelu procesu propagandy Jowetta- -O’Donnell oraz krótkie omówienie ich implikacji dla badań propagandy starożytnej, w tym namonetarnej. Artykuł porusza też problem tego, jak powinno się badać propagandę, i prezentuje dziesięciostopniową metodę badawczą zaproponowaną przez Jowetta i O’Donnell. Na koniec omówiono krótko te punkty metody badawczej, które mają największe konsekwencje dla badania propagandy namonetarnej.}, type={Artykuły / Articles}, title={Teoria komunikacji a propaganda w numizmatyce rzymskiej}, URL={http://ochroma.man.poznan.pl/Content/108602/PDF-MASTER/WN%201-2-2017%205Kopij.pdf}, }