@ARTICLE{Puchert_Jacqueline_Podmiotowe_2016, author={Puchert, Jacqueline and Kurowska-Susdorf, Aleksandra}, volume={tom LXIX}, journal={Studia Pedagogiczne}, pages={29-49}, howpublished={online}, year={2016}, publisher={Komitet Nauk Pedagogicznych PAN i Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku}, abstract={Artykuł jest próbą analizy dyskursu przestrzenno-pedagogicznego na gruncie niemieckiej pedagogiki społecznej. Stanowi wycinek rozważań na temat zmiany w paradygmacie myślenia o miejscu/przestrzeni (spatial turn), jako kategoriach pedagogicznych. Autorki szukają odpowiedzi na pytanie, czym jest przestrzeń i miejsce oraz jakimi pojęciami w zakresie refleksji nad miejscem/przestrzenią operuje niemiecka pedagogika społeczna. Tekst przybliża między innymi relacyjną koncepcję przestrzeni Martiny Löw, jej dwuznaczność oraz pojęcie spacingu. Aktywne wytwarzanie przestrzeni miejskiej oraz przestrzenny wymiar relacji i jego dynamika poddane są dyskusji. Artykuł prezentuje również głosy krytyczne, dotyczące między innymi transdyscyplinarności przestrzeni oraz pracy socjalnej zorientowanej na przestrzeń socjalną. Stanowi zachętę do pogłębionych, międzynarodowych analiz teorii przestrzenno-pedagogicznych.}, type={Artykuły / Articles}, title={Podmiotowe bycie w mieście. Perspektywa niemieckiej pedagogiki miejsca/przestrzeni}, URL={http://ochroma.man.poznan.pl/Content/109659/PDF-MASTER/JACQUELINE%20PUCHERT%20Studia%20pedagogiczne%202016%20LXIX-2.pdf}, keywords={miejsce, przestrzeń, spatial turn, spacing, praca socjalna, pozycjonowanie, synteza}, }