@ARTICLE{Kulikowski_Konrad_Negatywne_2024, author={Kulikowski, Konrad}, number={No 1}, journal={Studia Socjologiczne}, pages={55-79}, howpublished={online}, year={2024}, publisher={Instytut Filozofii i Socjologii PAN}, publisher={Komitet Socjologii PAN}, publisher={Wydział Socjologii UW}, abstract={Główne pytanie badawcze prezentowanego artykułu brzmi: czy polska polityka ewaluacji jednostek naukowych wpływa na podnoszenie poziomu nauki w polskich instytucjach naukowych? Przyjęto założenie, iż warunkiem jakości nauki jako działalności ukierunkowanej na generowanie nowej wiedzy jest etos naukowy oparty na czterech imperatywach Roberta K. Mertona: uniwersalizmie, wspólnotowości, bezinteresowności i zorganizowanym sceptycyzmie. Polityka, która za cel stawia sobie podnoszenie jakości nauki, powinna promować i wzmacniać postępowanie zgodne z normami etosu naukowego. Przeprowadzona analiza porównawcza pomiędzy normami Mertona a normami postępowania, które wymusza polityka ewaluacji, ujawniła, iż zasady ewaluacji jednostek naukowych nie sprzyjają kształtowaniu się norm etosu naukowego, a często są z nimi sprzeczne. Paradoksalnie, procedury ewaluacji stworzone do promowania jakości polskiej nauki prowadzą do obniżania jakości działalności naukowej. Jeśli celem polskiej nauki ma być generowanie nowej wiedzy, a nie tylko zapewnienie awansu społecznego, należy przeformułować zasady polityki ewaluacji jednostek naukowych tak, aby zwiększyć ich zgodność z normami etosu naukowego.}, type={Artykuły / Articles}, title={Negatywne oddziaływanie polityki ewaluacyjnej jednostek naukowych na jakość polskiej nauki. Perspektywa Mertonowskiego etosu naukowego}, URL={http://ochroma.man.poznan.pl/Content/130601/PDF-MASTER/Konrad%20Kulikowski,%20Negatywne%20oddzia%C5%82ywanie%20polityki%20ewaluacji%20jednostek%20naukowych%20na%20jako%C5%9B%C4%87%20polskiej%20nauki,%20perspektywa%20Mertonowskiego%20etosu%20naukowego.pdf}, doi={10.24425/sts.2024.149316}, keywords={socjologia nauki, zarządzanie nauką, etos naukowy, normy w nauce, ewaluacja jednostek naukowych}, }