Details
Title
Gli errori nell’uso delle preposizioni in italiano. Uno studio condotto sugli studenti universitari polacchi di livello A2Journal title
Kwartalnik NeofilologicznyYearbook
2021Issue
No 1Affiliation
Gandor, Bożena : Uniwersytet Warszawski, WarszawaAuthors
Keywords
preposition ; error ; Italian ; error classification ; applied linguisticsDivisions of PAS
Nauki Humanistyczne i SpołeczneCoverage
110-123Publisher
Wydział I Nauk Humanistycznych i Społecznych PAN i Uniwersytet WarszawskiBibliography
1. ALBANESE, O./ FIORILLI, C./ GNISCI, A. (2007): La correzione degli errori da parte degli insegnanti: tra concezioni dell’intelligenza e pratiche del discorso, Ricerche di Psicologia, 30(2), 29–57.2. BALBONI P. E. (2012): Le sfide di Babele: Insegnare le lingue nelle società complesse. Torino, UTET.
3. BALBONI, P. E. (2013): Il ruolo delle emozioni di studente e insegnante nel processo di apprendimento e insegnamento linguistico, EL.LE, 2(1), 7–30.
4. BOZZONE COSTA R. (2002): “Rassegna degli errori lessicali in testi scritti da apprendenti elementari, intermedi ed avanzati di italiano L2 (ed implicazioni didattiche)”, Linguistica e Filologia, 14, 37–67.
5. DĄBROWSKA, A./ PASIEKA, M. (2015): “Błąd językowy – co to takiego? Rozważania o błędzie językowym w glottodydaktyce polonistycznej”, Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 22, 21–47.
6. DOTA, M. (2013): “L’errore e il feedback correttivo: contributi teorici e studio di un caso”, Italiano LinguaDue, 5(1), 29–96.
7. ERDOĞAN, V. (2005): “Contribution of error analysis to foreign language teaching”, Mersin University Journal of the Faculty of Education, 1(2), 261–270.
8. HENDRICKSON, J. M. (1978): “Error correction in foreign language teaching: Recent theory, research, and practice”, Modern Language Journal, 387–398.
9. KALETA, R. 2018. Błędologia w glottodydaktyce białorutenistycznej, Katedra Białorutenistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
10. KALISKA, M. (2018): Model uczenia języków obcych w szkole wyższej na przykładzie języka włoskiego: Założenia teoretyczne, metodologia nauczania i zintegrowany rozwój kompetencji, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Komunikacji Specjalistycznej i Interkulturowej, Uniwersytet Warszawski.
11. KRASHEN, S. D./ TERRELL, T. D. (1983): The natural approach: Language acquisition in the classroom, Oxford, Pergamon Press.
12. KWAPISZ‑OSADNIK, K. (2017): “Przyimki jako znaczniki różnych konceptualizacji: analiza zagadnienia na przykładzie języka włoskiego”, Acta Neophilologica, 1(XIX), 135–145.
13. LENNON, P. (1991): “Error: Some problems of definition, identification, and distinction”, Applied Linguistics, 12(2), 180–196.
14. MALINOWSKA, M. (2017): “La preposizione da e alcuni suoi corrispettivi polacchi – uno studio cognitivo”, Romanica Cracoviensia, 17(1), 33–43.
15. MALINOWSKA, M. (2020): “La preposizione su e alcuni suoi corrispettivi polacchi – uno studio cognitivo”, Kwartalnik Neofilologiczny, LXVII, 1, 40–52.
16. PAWLAK, M. (2014): Error Correction in the Foreign Language Classroom. Reconsidering the Issues, Berlin, Springer‑Verlag.
17. RICHARDS, J. C. (2015): Error analysis: Perspectives on second language acquisition, New York, Routledge.
18. SELINKER, L. (1972): “Interlanguage”, International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, 10(1–4), 209–232.
Date
2021.05.20Type
ArticleIdentifier
DOI: 10.24425/kn.2021.137037Source
Kwartalnik Neofilologiczny; 2021; No 1; 110-123Aims and scope
„Kwartalnik Neofilologiczny” – jest recenzowanym czasopismem naukowym, publikowanym od 1954 roku. Jest najstarszym czasopismem reprezentującym w międzynarodowym środowisku naukowym polską neofilologię, ze szczególnym uwzględnieniem filologii angielskiej, germańskiej, romańskiej oraz słowiańskiej. Od 1975 roku nieprzerwanie, Redaktorem Naczelnym czasopisma jest Prof. dr hab. dr h.c. mult. Franciszek Grucza.„Kwartalnik Neofilologiczny” wydawany jest w formie papierowej, a od 2011 roku dostępny jest również w formie elektronicznej. Od 2024 roku, w związku z decyzją Polskiej Akademii Nauk, czasopismo wydawane jest tylko w formie elektronicznej. Wszystkie archiwalne numery od roku 2011 dostępne są na stronie Czasopisma PAN.
W „Kwartalniku Neofilologicznym” publikowane są artykuły napisane w języku angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim, hiszpańskim, portugalskim, rosyjskim, serbsko-chorwackim, ukraińskim i polskim – prace wyłącznie oryginalne, prezentujące najnowsze osiągnięcia naukowe ich autorów. Poza artykułami zamieszczane są również recenzje książek oraz innych publikacji naukowych.
Czasopismo zamieszcza także teksty okazjonalne, poświęcone upamiętnieniu zasłużonych naukowców polskich i zagranicznych lub znaczących dokonań w dziedzinach szeroko pojętej lingwistyki i neofilologii.
Zadaniem „Kwartalnika Neofilologicznego” jest upowszechnianie tych osiągnięć i promowanie ich autorów w kraju, a przede wszystkim w międzynarodowym środowisku naukowym.
Czasopismo charakteryzuje różnorodność podejmowanych tematów z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa oraz zagadnień językoznawczych, glottodydaktycznych oraz translatorycznych. Poprzez tak szeroki wachlarz dyscyplin naukowych „Kwartalnik Neofilologiczny” adresowany jest do językoznawców i filologów z kręgu akademickiego z całego świata, a także do studentów i doktorantów kierunków humanistycznych.
Editorial Board
Rada Naukowa – Advisory Boardprof. dr hab. dr h.c. mult. Franciszek Grucza – członek rzeczywisty PAN, Uniwersytet Warszawski/emeritus przewodniczący/chairman
Alessandro Amenta, Università di Roma „Tor Vergata”
Laura Auteri, Università degli Studi di Palermo
Giulia Baselica, Università degli Studi di Torino
Zofia Berdychowska, Uniwersytet Jagielloński
Bartłomiej Błaszkiewicz, Uniwersytet Warszawski
Krzysztof Bogacki, Uniwersytet Warszawski
Silvia Bonacchi, Uniwersytet Warszawski
Piotr Cap, Uniwersytet Łódzki
Piotr P. Chruszczewski, Uniwersytet Wrocławski
Henryk Chudak, Uniwersytet Warszawski
Tomasz Czarnecki, Uniwersytet Warszawski/emeritus
Katarzyna Dziubalska-Kołaczyk, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
Norbert Fries, Humboldt-Universität zu Berlin/emeritus
Janusz Golec, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Sambor Grucza, Uniwersytet Warszawski
Elżbieta Jamrozik, Uniwersytet Warszawski
Andrzej Kątny, Uniwersytet Gdański/emeritus
Lech Kolago, Uniwersytet Warszawski/emeritus
Barbara Kowalik, Uniwersytet Warszawski
Tomasz Krzeszowski, Uniwersytet Warszawski/emeritus
Maria K. Lasatowicz, Uniwersytet Opolski/emeritus
Magdalena Latkowska, Uniwersytet Warszawski
Wiesław Malinowski, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
Anna Małgorzewicz, Uniwersytet Wrocławski
Elżbieta Mańczak-Wohlfeld, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Magdalena Olpińska-Szkiełko, Uniwersytet Warszawski
Hubert Orłowski, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu/emeritus
Olja Perisic, Università degli Studi di Torino
Dennis Preston, Oklahoma State University/emeritus
Wacław Rapak, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Odile Schneider-Mizony, Université de Strasbourg
Shaoxiang Hua, Chengdu University
Piotr Stalmaszczyk, Uniwersytet Łódzki
Aleksander Szwedek, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu/emeritus
Teresa Tomaszkiewicz, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
Anna Tylusińska-Kowalska, Uniwersytet Warszawski
Judyta Zbierska-Mościcka, Uniwersytet Warszawski
Jianhua Zhu, Tongji University w Szanghaju,
Jerzy Zybert, Uniwersytet Warszawski/emeritus
Abstracting & Indexing
Kwartalnik Neofilologiczny jest notowany i indeksowany w bazach:- Arianta
- Biblioteka Nauki
- CEJSH
- EBSCO (relevant databases)
- EBSCO Discovery Service
- ERIH Plus
- Google Scholar
- Index Copernicus International
- WorldCat (OCLC)