Details
Title
EU competition law perspective towards agreements in the maritime sector at the turn of the decadeJournal title
Prawo MorskieYearbook
2021Issue
No XLIAffiliation
Zużewicz-Wiewiórowska, Iwona : Katedra Prawa Morskiego, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk ; Wiewiórowski, Wojciech : Katedra Informatyki Prawniczej, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, GdańskAuthors
Keywords
liner consortia ; global (strategic) alliances ; competition law in the shipping sector ; consortia block exemption ; digital transformation ; information systems ; logistic platforms ; electronic documents ; blockchainDivisions of PAS
Nauki Humanistyczne i SpołeczneCoverage
9-51Publisher
Oddział PAN w GdańskuBibliography
Allen C.H., Determining the Legal Status of Unmanned Maritime Vehicles: Formalism vs Functionalism, Journal of Maritime Law and Commerce 2018, vol. 49, issue 4Allison I., IBM and Maersk Struggle to Sign Partners to Shipping Blockchain, CoinDesk 26.10.2018 r., https://www.coindesk.com/ibm-blockchain-maersk-shipping-struggling
Antapassis A., Athanassiou L., Rosaeg E. (red.), Competition and regulation in shipping and shipping related industries, Leiden 2009
Bartlett M., Game of Drones: Unmanned Maritime Vehicles and the Law of the Sea, Auckland University Law Review 2018, vol. 24
Benduch D., Wpływ Internetu rzeczy na podnoszenie konkurencyjności przedsiębiorstw [w:] G. Szpor (red.) Internet rzeczy. Bezpieczeństwo w smart-city, Warszawa 2015
Biała Księga z 13.10.2004 r. dotycząca przeglądu rozporządzenia Nr 4056/86, COM (2004) 675 final BIMCO, The Guidelines on Cyber Security Onboard Ships, Version 4.
Bolero to provide electronic bill of lading as-a-service to R3 Corda based trade platforms in Latin America and Australia, Bolero News 22.10.2020, https://www.bolero.net/news/bolero-provides-electronic-bill-of-lading-to-r3-corda-based-trade-platforms-in--latin-america-and-australia
Carlsen C., Tradelens is well on its way to integrate Maersk rivals on the platform, ShippingWatch, 10.9.2020, https://shippingwatch.com/logistics/article12403436.ece
Commission Staff Working Document. Evaluation of the Commission Regulation (EC) No 906/2009 of 28 September 2009 on the application of Article 81(3) of the Treaty to certain categories of agreements, decisions and concerted practices between liner shipping companies (consortia), SWD(2019) 412 final
Corruble Ph., Les alliances maritimes mondiales entre le zist et le zest, DMF 2018, Nr 807
Corruble Ph., Les alliances maritimes, filles de la mondialisation et d’une gestation par antitrust, DMF 2018, Nr 805
Corruble Ph., Les autorités de concurrence face aux alliances maritimes mondiales, DMF 2017, Nr 798, s. 13.
Corruble Ph., Prolongation du réglement d’exemption des consortiums: un tromp-l’oeil à l’heure de l’intégration et de la digitalisation du transport maritime, DMF z 2020, Nr 821
Crist P., Blockchain and Beyond: Encoding 21st Century Transport, OECD/ITF, Paryż 2018, https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/blockchain-and-beyond-encoding-21st-century-transport.pdf
Czarnecki J., Prawne aspekty zastosowań technologii blockchain na rynkach finansowych, [w:] W. Rogowski (red.), Regulacje finansowe. FinTech – nowe instrumenty finansowe – resolution, Warszawa 2017
DCSA, Implementation Guide for Cyber Security on Vessels v1.0, 10.03.2020 r. ( https://dcsa.org/wp-content/uploads/2020/03/DCSA-Implementation-Guideline-for-BIMCO-Compliant-Cyber-Security-on-Vessels-v1.0.pdf
De Filippi P., Wright A., Blockchain and the Law: The Rule of Code, Cambridge MA 2018
Decyzja Komisji COMP/M.7268 CSAV/HGV/Kühne Maritime/Hapag-Lloyd AG z 11.09.2014
Decyzja Komisji COMP/M.7908 CMA-CGM/NOL z 29.04.2016 r.
Decyzja Komisji COMP/M.8120 Hapag-Lloyd/UASC z 23.11.2016 r.
Decyzja Komisji COMP/M.8330 Maersk Line/HSDG z 10.04.2017 r.
Decyzja Komisji COMP/M.8472 Nippon Yusen Kabushiki Kaisha/Mitsui Osk Lines/ Kawasaki Kisen Kaisha/JV z 28.06.2017 r.
Decyzja Komisji COMP/M.8594 Cosco Shipping/Ooil z 5.12.2017 r.
Decyzja Komisji COMP/M.8742 - IBM/MAERSK/GTD JV z 23.03.2018 r.
Decyzja Komisji COMP/M.9221 CMA-CGM/CEVA z 06.02.2019 r.
Delebecque Ph., Droit maritime, Dalloz 2020 Dragun-Gertner M., Konosament elektroniczny a akredytywa dokumentowa, [w:] Europeizacja prawa prywatnego, t. 1, M. Pazdan, W. Popiołek, E. Rott-Pietrzyk, M. Szpunar (red.), Warszawa 2008
Fédi L, M. Tourneur, Les consortia et les alliances (géo)stratégiques face aux nouveaux enjeux du transport maritime conteneurisé, DMF 2015, Nr 769
Fédi L., Alliances stratégiques dans l’industrie des liners: les voies de réponses du droit de la concurrence européen et international, DMF 2019, Nr 816
Fédi L., L’abrogation des conférences maritimes dans l’Union Européenne: premiers bilans et perspectives d’évolution, DMF 2013, Nr 750
Fischer B., Prawne aspekty norm technicznych. Normalizacja jako wsparcie legislacji administracyjnej, Warszawa 2017
Fuerstenberg S., Solutions that can’t be hacked – Examples of real applications of blockchain that could change the world of transport and logistics (prezentacja) 2017, https://svth.is/wp-content/uploads/2017/08/Global-Maritime-Blockchain-Hub-Sofia-Furstenberg.pdf
Gawer A., Smicek N., Online platforms: Economic and societal effects, Bruksela 2021, s.18-61, https://www.europarl.europa.eu/stoa/en/document/EPRS_STU(2021)656336
Goldby M., Electronic Documents in Maritime Trade: Law and Practice, Oxford 2013
Goldby M., Legislating to facilitate the use of electronic transferable records: A case study (Paper prepared for the UNCITRAL Colloquium on Electronic Commerce New York 14th to 16th February 2011) https://www.scribd.com/document/207919899/Legislating-to-Facilitate-the-Use-of-Electronic-Transferable-Records-A-Case-Study
Gonzales-Usach R. i in., Use Cases, Applications and Implementation Aspects for IoT Interoperability, [w:] O. Vermesan, J. Bacquet (red.), Next Generation Internet of Things. Distributed Intelligence at the Edge and Human Machine-to-Machine Cooperation, Delft-Gistrup 2018
Guidelines - Cyber Risk Management for Ports, ENISA, Ateny 2020
Heilig L., Lalla-Ruiz E., Voss S., Digital transformation in maritime ports: analysisand a game theoretic framework, Netnomics: Economic Research and Electronic Networking 2017, https://www.researchgate.net/publication/321853773_Digital_-transformation_in_maritime_ports_analysis_and_a_game_theoretic_framework
International Transport Forum, The Impact of Alliances in Container Shipping, OECD 2018
Kirstein L., Information Sharing For Efficient Maritime Logistics, OECD/ITF Paryż 2018
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Platformy internetowe i jednolity rynek cyfrowy. Szanse i wyzwania dla Europy, COM(2016)288 final
Komunikat Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Nowa strategia przemysłowa dla Europy, COM(2020) 102 final z 10 marca 2020 r.
Komunikat Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Aktualizacja nowej strategii przemysłowej z 2020 r. –tworzenie silniejszego jednolitego rynku sprzyjającego odbudowie Europy {SWD(2021) 351 final} - {SWD(2021) 352 final} - {SWD(2021) 353 final} z 5 maja 2021 r.
Krasuski A., Chmura obliczeniowa. Prawne aspekty zastosowania, Warszawa 2018
Li R., On the Legal Status of Unmanned Ships, China Oceans Law Review 2019
Lista A., The application of the EU competition rules to the marine sector, w: Maritime Law, Y. Baatz (red.), Informa Law from Routledge 2020
Maritime Agenda 2025: The future of Germany as a maritime industry hub, Federal Ministry of Economic Affairs and Energy, Berlin 2017
Maritime Technology Challenges 2030: New Technologies And Opportunities, ECMAR, Bruksela 2018
Maritime Trend Report: Observations and perspectives on the future of the maritime industry by Danish Ship Finance and Rainmaking, Kopenhaga 2018
Mayer-Schoenberger V., Cukier K., Big data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie, Warszawa 2014
Mayer-Schoenberger V., Ramge T., Reinventing Capitalism in the Age of Big Data, Londyn 2018
Monitor Deloitte. EU Shipping Competitiveness Study International benchmark analysis: Study commissioned by the European Community Shipowners’ Associations, luty 2017
MSC-FAL.1/Circ.3 on Guidelines on maritime cyber risk management, 5.07.2017
Munari F., Liner Shipping and Antitrust after the Repeal of Regulation 4056/86, Lloyd’s Maritime and Commercial Law Quarterly 2009, No. 42
Nakamoto S., Re: Bitcoin P2P e-cash paper, 17.10.2008 r. https://www.mail-archive.com/cryptography@metzdowd.com/msg10006.html
Nesterowicz M.A., Niekonkurencyjne morze. Zasady stosowania europejskiego prawa konkurencji w transporcie morskim, [w:] Prawo i ekonomia konkurencji. Wybrane zagadnienia, B. Kurcz (red.), Warszawa 2010
Nesterowicz M.A., Zużewicz-Wiewiórowska I, Wspólna Polityka Transportowa w żegludze morskiej, [w:] Polityki Unii Europejskiej: polityki sektorów infrastruktur-alnych. Aspekty prawne, Warszawa 2010
Nesterowicz M.A., Zużewicz-Wiewiórowska I, Wyłączenia porozumień żeglugowych, w: Wyłączenia grupowe spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję we Wspólnocie Europejskiej i w Polsce, A. Jurkowska, T. Skoczny (red.), Warszawa 2008
Neuburger J., Choy W., Mollod J., Blockchain and Supply Chain Management, Practical Law 2018 [ID: w-017-3806], https://ca.practicallaw.thomsonreuters.com/
OECD, Competition Policy in Liner Shipping. Final Report, 16.04.2002, DSTI/DOT (2002)2 ( https://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?co-te=dsti/dot(2002)2&doclanguage=e)
OECD, Executive Summary of the Roundtable on Competition Issues in Liner Shipping, 27.11.2015, DAF/COMP/WP2/M(2015)1/ANN3 ( https://one.oecd.org/document/ DAF/COMP/WP2/M(2015)1/ANN3/en/pdf)
Parker G., Van Alstyne M., Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economy-and How to Make Them Work for You, Londyn-Nowy Jork 2016
Patrick, G., Bana A., Rule of Law Versus Rule of Code: A Blockchain-Driven Legal World, IBA Legal Policy & Research Unit Legal Paper, Londyn 2017
Polityka konkurencji wspierająca Zielony Ład. Zaproszenie do przedkładania uwag, https://ec.europa.eu/competition/information/green_deal/call_for_contributions_pl.pdf
Port Cybersecurity - Good practices for cybersecurity in the maritime sector, ENISA, Ateny 2019
Pozdnakova A., Liner Shipping and EU Competition Law, Wolters Kluwer 2008
Pozdnakova A., New liner consortia block exemption: a legislative commentary, European Competition Law Review 2010, No. 31(10)
Premti A., Liner shipping: is there a way for more competition?, UNCTAD Discussion Papers 2016, No. 224, https://unctad.org/system/files/official-document/osgdp2016-d1_en.pdf
Pritchett P.W., Ghost Ships: Why the Law Should Embrace Unmanned Vessel Technology, Tulane Maritime Law Journal 2015, vol. 40, issue 1
Pyć D., Zużewicz-Wiewiórowska I. (red.), Leksykon prawa morskiego. 100 podstawowych pojęć, Warszawa 2020
Review of Maritime Transport 2020, UNCTAD, Geneva 2020, UNCTAD/RMT/2020
Rezolucja IMO MSC.428(98) z 16 czerwca 2017 r. Zarządzanie bezpieczeństwem cyber-netycznym dla systemów zarządzania bezpieczeństwem, MSC 98/23/Add.1. Annex 10
Ringbom H., Legalizing Autonomous Ships, Ocean Yearbook 2020, vol. 34
Ringbom H., Regulating Autonomous Ships - Concepts, Challenges and Precedents, Ocean Development and International Law 2019, vol. 50, issue 2-3
Roukouni A., Port of Rotterdam: Booking.com for Container Transport. Multi-Sided Platforms in Europe’s Logistics Sector (Case 4), RSM Erasmus University, Rotterdam 2020
Rozporządzenie Komisji (UE) 2020/436 z dnia 24 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 906/2009 w odniesieniu do okresu jego stosowania, Dz.Urz. UE L 90 z 25.03.2020, s. 1
Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE, Dz.Urz. UE L 123 z 27.04.2004, s. 18
Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 906/2009 w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do określonych kategorii porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych pomiędzy przedsiębiorstwami żeglugi liniowej (konsorcja), Dz.Urz. UE L 256 z 2009 r., s. 31
Rozporządzenie Rady (EWG) Nr 4056/86 z 22.12.1986 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 85 i 86 Traktatu do transportu morskiego, Dz.Urz. WE L 378 z 1986 r., s. 4
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu, Dz.Urz. UE L 1 z 4.01.2003, s. 1
Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw, Dz. Urz. UE L 24, 29.01.2004, s. 1
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1419/2006 z dnia 25 września 2006 r. uchylające rozporządzenie (EWG) nr 4056/86 określające szczegółowe zasady stosowania art. 85 i 86 Traktatu do transportu morskiego oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1/ 2003 w zakresie rozszerzenia jego zakresu na usługi kabotażu i międzynarodowe usługi trampowe, Dz. Urz. UE L 269, 28.09.2006, s. 1
Rozporządzenie Rady (WE) nr 246/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do pewnych kategorii porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych pomiędzy kompaniami żeglugi liniowej (konsorcja), Dz. Urz. UE L 79, 25.03.2009, s. 1
Sawiczewska Z., Konferencje żeglugowe, Gdańsk 1986
Singh N., Real World Blockchain Use Cases – 46 Blockchain Applications, 101Block-chains, https://101blockchains.com/blockchain-applications/
Skoczny T., Miąsik D., Surdek M. (red.), Sprawa Microsoft - Studium przypadku - Prawo konkurencji na rynkach nowych technologii, Warszawa 2009
Śledziewska K, Włoch R., Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, Warszawa 2020
Sułkowski Ł, Kaczorowska-Spychalska D., Internet of Things – W poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej [w:] Ł. Sułkowski, D. Kaczorowska-Spychalska (red.) Internet of Things. Nowy paradygmat rynku, Warszawa 2018
Support study accompanying the evaluation of the Commission Notice on the definitione of relevant market for the purposes of Community competition law final report, European Union 2021, https://ec.europa.eu/competition-policy/system/files/2021-06/kd0221712enn_market_definition_notice_2021_1.pdf
Szafrański B., Interoperacyjność rejestrów publicznych, [w:] A. Gryszczyńska (red.), Rejestry publiczne: jawność i interoperacyjność, Warszawa 2016
Szostek D., Blockchain a prawo, Warszawa 2018
Tabela z planowanym harmonogramem przeglądów polityki łączenia przedsiębiorstw oraz przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję i nadużywaniu pozycji dominującej (2020-2024). https://ec.europa.eu/competition-policy/system/files/2021-04/timeline_policy_review_mergers_antitrust.pdf
Tapscott D., Tapscott A., Blockchain Revolution, Londyn 2016
The International Port Community Systems Association (IPCSA): IPCSA Information Sheet: maj 2018, https://ipcsa.international/armoury/resources/ipcsa-blockchain-solution-for-bol-21-05-2018-1.pdf
Van de Voorde E., Vanelslander T., Puissance de marché et intégration horizontale et verticale des activités maritimes et portuaires, OECD 2009
Van Duin R. i in., Synchromodal Transport: From Theory To Practice. Case study Port of Rotterdam: Identifying the success/fail factors - The 98th Annual Meeting Transportation Research Board, Waszyngton 2019, dostępny w serwisie Reasearch-Gate: https://www.researchgate.net/publication/330579559_SYNCHROMODAL_-TRANSPORT_FROM_THEORY_TO_PRACTICE_CASE_STUDY_PORT_O-F_ROTTERDAM_IDENTIFYING_THE_SUCCESSFAIL_FACTORS
Van Hooydonk E., The law of unmanned merchant shipping - an exploration, The Journal of International Maritime Law 2014, vol. 20
Van Riessen B., Negenborn R., Dekker R., Synchromodal Container Transportation: An Overview of Current Topics and Research Opportunities, [w:] F. Corman, S. Voss, R. Negenborn (red.) Computational Logistics. ICCL 2015. Lecture Notes in Computer Science, vol. 9335, Springer 2015, https://doi.org/10.1007/978-3-319-24264-4_27
Veal R., The Legal Status and Operation of Unmanned Maritime Vehicles, Ocean Development and International Law 2019, vol. 50
Veal R., Tsimplis M., The integration of unmanned ships into the lex maritima, Lloyd’s Maritime and Commercial Law Quarterly 2017
Vermesan O., Bacquet J., Next Generation Internet of Things: Distributed Intelligence at the Edge and Human Machine-to-Machine Cooperstion, Gisturp-Delft 2018
Vigna P., Casey M., Cryptocurrency: Future of the Money? Londyn 2016
Weber R.H., Weber R., Internet of Things: Legal Perspectives, Berlin-Heidelberg 2010
Werbach K., The Blockchain and the New Architecture of Trust, Cambridge MA 2018
Werner M. J., Application of EU Competition Rules to Maritime Sector, [w:] EU Maritime Transport Law, H. Jessen, M. J. Werner (red.), C.H. Beck, 2016
Wierczyński G., Wiewiórowski W., Informatyka prawnicza. Nowoczesne technologie informacyjne w pracy prawników i administracji publicznej, Warszawa 2016
Wiewiórowski W., Zużewicz-Wiewiórowska I., Konosament a blockchain. Możliwości wykorzystania technologii rozproszonego rejestru dla celów „elektronicznego indosu” przy przenoszeniu praw z papierów wartościowych na zlecenie, [w:] K. Flaga--Gieruszyńska, J. Gołaczyński, D. Szostek (red.) Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe. Zagadnienia wybrane, Warszawa 2019
Wiewiórowski W., Zużewicz-Wiewiórowska I., Proces przetwarzania danych z dokumentów elektronicznych w systemach teleinformatycznych e-Maritime, Prawo Morskie 2014, t. XXX
Wytyczne w sprawie stosowania art. 81 Traktatu WE do sektora usług transportu morskiego, Dz.Urz. UE C 245 z 26.09.2008 r.
Zużewicz-Wiewiórowska I, Konferencje żeglugowe w dobie przemian wspólnotowego prawa konkurencji, Prawo Morskie 2007, t. XXIII
Date
2021.11.17Type
Artykuły / ArticlesIdentifier
DOI: 10.24425/pm.2021.139479Aims and scope
Prawo Morskie (Maritime Law) is a Polish scientific journal, in publication since 1986, that is dedicated to the dissemination of scholarly research in the field of maritime law, the law of the sea, and the law of the marine environment. It publishes systematically presented results of research and analysis that are of significant importance for legal theoreticians and practitioners scientifically and professionally engaged with maritime law, as well as for maritime administration and other entities related to the maritime economy in the broadest sense. The journal Prawo Morskie (Maritime Law) is also a useful source for doctoral students and undergraduates in acquiring and deepening their knowledge of the field.The composition of the journal’s Editorial Board has been as follows:
• Janusz Gilas, Jan Hołowiński, Jan Sandorski (1986-1989)
• Janusz Gilas, Kazimierz Kruczalak, Jan Sandorski (1990)
• Janusz Gilas, Zdzisław Brodecki, Jan Sandorski (1991-1998)
• Zdzisław Brodecki, Janusz Gilas, Mirosław H. Koziński (1999-2000)
• Zdzisław Brodecki, Mirosław H. Koziński, Andrzej Makowski (2000-2001)
• Zdzisław Brodecki, Mirosław H. Koziński, Andrzej Straburzyński (2002)
• Mirosław H. Koziński, Wojciech Adamczak, Zdzisław Brodecki, Andrzej Straburzyński (2003)
• Mirosław H. Koziński, Zdzisław Brodecki, Janina Ciechanowicz-McLean, Andrzej Straburzyński (2003)
• Mirosław H. Koziński, Zdzisław Brodecki, Andrzej Straburzyński (2004)
• Mirosław H. Koziński, Leonard Lukaszuk, Andrzej Straburzyński (2005-2006)
The Editors-in-Chief have been as follows:
• Mirosław H. Koziński (2007-2015)
• Dorota Pyć (since 2016).
The history of the journal dates back to 1986, when the first volume was published – a collection of articles on maritime law based on papers that had been delivered at gatherings of the Maritime Law Commission affiliated with the Gdańsk Branch of the Polish Academy of Sciences in 1981–1984. The Maritime Law Commission had begun its activities in 1981 and today it remains one of the oldest commissions affiliated with the branch, celebrating its 40th anniversary in 2021; research is carried out by specialists in private and public law addressing topics relevant to the theory and practice of maritime law, including topics aimed at meeting the needs of Polish maritime legislation. The very first volume of Prawo Morskie (Maritime Law), as well as each subsequent volume, have all reflected a deeply-held conviction that maritime law constitutes a comprehensive branch of the field of law, within which further studies are needed to address such aspects as: problems of the law of the sea, civil and administrative issues of maritime transport and protection of the marine environment, problems of labor at sea, as well as criminal issues pertaining to human activity at sea.
The second volume of Prawo Morskie (Maritime Law), under the scientific editorship of Jan Lopuski and entitled “Maritime Law and the New International Economic Deal,” was published in 1988, containing articles published entirely in English. Subsequent volumes of Prawo Morskie (Maritime Law) have often carried scientific articles based on lectures and papers delivered at gatherings of the Maritime Law Commission of the Polish Academy of Sciences (which in 1987 also began cooperating with the then-established Maritime Law Codification Commission).
Since the very outset, when Prawo Morskie (Maritime Law) first began to be published as the only scientific journal in Poland devoted to maritime law, it has drawn together various prominent maritime lawyers, who in its pages have shed light on all the intricacies of maritime law and the changes taking place in it. In more than thirty-five years, forty-one volumes of Prawo Morskie (Maritime Law) have been published, and the journal has found a permanent place for itself in the catalog of legal scientific literature.
Editorial Board
Rada naukowa• kmdr dr hab. Dariusz R. Bugajski, prof. AMW, Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni, ORCID 0000-0002-9056-3602
• prof. dr hab. Janina Ciechanowicz-McLean, Katedra Prawa Gospodarczego Publicznego i Ochrony Środowiska, Uniwersytet Gdański, ORCID 0000-0001-5576-9763
• dr hab. Maria Dragun-Gertner, prof. WSB, Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu
• prof. Malgosia Fitzmaurice, Queen Mary University of London
• prof. Alina Kaczorowska-Ireland, International & European Union Law, The University of the West Indies, Barbados
• dr Dorota Lost-Siemińska, International Maritime Organization, London
• prof. dr hab. Cezary Mik, Katedra Prawa Międzynarodowego i Europejskiego, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, ORCID 0000-0002-6758-1909
• prof. dr hab. Stanisław Pawlak, sędzia Międzynarodowego Trybunału Prawa Morza w Hamburgu
Contact
Editorial Office Addressul. Jana Bażyńskiego 6 80-309 Gdańsk
Poland
dorota.pyc@prawo.ug.edu.pl