Nauki Humanistyczne i Społeczne

Prawo Morskie

Zawartość

Prawo Morskie | 2021 | No XLI

Autorzy i Afiliacje

Dorota Pyć
ORCID: ORCID
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

W artykule przedstawiono aktualne problemy funkcjonowania porozumień w żegludze morskiej z perspektywy prawa unijnego. Wysoki poziom zintegrowania największych graczy na rynku żeglugowym istotnie wpływa na relacje handlowe z innymi uczestnikami łańcucha transportowego oraz operatorami terminali portowych. Nowym zjawiskiem ułatwiającym współpracę między konkurentami na niespotykaną dotąd skalę, ale niosącym również poważne zagrożenia, jest postępująca w szybkim tempie digitalizacja w transporcie i logistyce. Przyjmowanie konkretnych rozwiązań technolo-gicznych przez największych przedsiębiorców żeglugowych wymusza na mniejszych kontrahentach uczestniczących w poszczególnych ogniwach łańcucha logistycznego korzystanie z tych samych systemów informatycznych i z wybranego przez dużych graczy oprogramowania. Autorzy omawiają wpływ transformacji cyfrowej i nowych technologii na konkurencję w żegludze morskiej, odnoszą się do idei superplatform i wykorzystania danych w postpandemicznej rzeczywistości. Analizy tej dokonano biorąc pod uwagę trwający kompleksowy przegląd unijnego prawa konkurencji.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Allen C.H., Determining the Legal Status of Unmanned Maritime Vehicles: Formalism vs Functionalism, Journal of Maritime Law and Commerce 2018, vol. 49, issue 4
Allison I., IBM and Maersk Struggle to Sign Partners to Shipping Blockchain, CoinDesk 26.10.2018 r., https://www.coindesk.com/ibm-blockchain-maersk-shipping-struggling
Antapassis A., Athanassiou L., Rosaeg E. (red.), Competition and regulation in shipping and shipping related industries, Leiden 2009
Bartlett M., Game of Drones: Unmanned Maritime Vehicles and the Law of the Sea, Auckland University Law Review 2018, vol. 24
Benduch D., Wpływ Internetu rzeczy na podnoszenie konkurencyjności przedsiębiorstw [w:] G. Szpor (red.) Internet rzeczy. Bezpieczeństwo w smart-city, Warszawa 2015
Biała Księga z 13.10.2004 r. dotycząca przeglądu rozporządzenia Nr 4056/86, COM (2004) 675 final BIMCO, The Guidelines on Cyber Security Onboard Ships, Version 4.
Bolero to provide electronic bill of lading as-a-service to R3 Corda based trade platforms in Latin America and Australia, Bolero News 22.10.2020, https://www.bolero.net/news/bolero-provides-electronic-bill-of-lading-to-r3-corda-based-trade-platforms-in--latin-america-and-australia
Carlsen C., Tradelens is well on its way to integrate Maersk rivals on the platform, ShippingWatch, 10.9.2020, https://shippingwatch.com/logistics/article12403436.ece
Commission Staff Working Document. Evaluation of the Commission Regulation (EC) No 906/2009 of 28 September 2009 on the application of Article 81(3) of the Treaty to certain categories of agreements, decisions and concerted practices between liner shipping companies (consortia), SWD(2019) 412 final
Corruble Ph., Les alliances maritimes mondiales entre le zist et le zest, DMF 2018, Nr 807
Corruble Ph., Les alliances maritimes, filles de la mondialisation et d’une gestation par antitrust, DMF 2018, Nr 805
Corruble Ph., Les autorités de concurrence face aux alliances maritimes mondiales, DMF 2017, Nr 798, s. 13.
Corruble Ph., Prolongation du réglement d’exemption des consortiums: un tromp-l’oeil à l’heure de l’intégration et de la digitalisation du transport maritime, DMF z 2020, Nr 821
Crist P., Blockchain and Beyond: Encoding 21st Century Transport, OECD/ITF, Paryż 2018, https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/docs/blockchain-and-beyond-encoding-21st-century-transport.pdf
Czarnecki J., Prawne aspekty zastosowań technologii blockchain na rynkach finansowych, [w:] W. Rogowski (red.), Regulacje finansowe. FinTech – nowe instrumenty finansowe – resolution, Warszawa 2017
DCSA, Implementation Guide for Cyber Security on Vessels v1.0, 10.03.2020 r. ( https://dcsa.org/wp-content/uploads/2020/03/DCSA-Implementation-Guideline-for-BIMCO-Compliant-Cyber-Security-on-Vessels-v1.0.pdf
De Filippi P., Wright A., Blockchain and the Law: The Rule of Code, Cambridge MA 2018
Decyzja Komisji COMP/M.7268 CSAV/HGV/Kühne Maritime/Hapag-Lloyd AG z 11.09.2014
Decyzja Komisji COMP/M.7908 CMA-CGM/NOL z 29.04.2016 r.
Decyzja Komisji COMP/M.8120 Hapag-Lloyd/UASC z 23.11.2016 r.
Decyzja Komisji COMP/M.8330 Maersk Line/HSDG z 10.04.2017 r.
Decyzja Komisji COMP/M.8472 Nippon Yusen Kabushiki Kaisha/Mitsui Osk Lines/ Kawasaki Kisen Kaisha/JV z 28.06.2017 r.
Decyzja Komisji COMP/M.8594 Cosco Shipping/Ooil z 5.12.2017 r.
Decyzja Komisji COMP/M.8742 - IBM/MAERSK/GTD JV z 23.03.2018 r.
Decyzja Komisji COMP/M.9221 CMA-CGM/CEVA z 06.02.2019 r.
Delebecque Ph., Droit maritime, Dalloz 2020 Dragun-Gertner M., Konosament elektroniczny a akredytywa dokumentowa, [w:] Europeizacja prawa prywatnego, t. 1, M. Pazdan, W. Popiołek, E. Rott-Pietrzyk, M. Szpunar (red.), Warszawa 2008
Fédi L, M. Tourneur, Les consortia et les alliances (géo)stratégiques face aux nouveaux enjeux du transport maritime conteneurisé, DMF 2015, Nr 769
Fédi L., Alliances stratégiques dans l’industrie des liners: les voies de réponses du droit de la concurrence européen et international, DMF 2019, Nr 816
Fédi L., L’abrogation des conférences maritimes dans l’Union Européenne: premiers bilans et perspectives d’évolution, DMF 2013, Nr 750
Fischer B., Prawne aspekty norm technicznych. Normalizacja jako wsparcie legislacji administracyjnej, Warszawa 2017
Fuerstenberg S., Solutions that can’t be hacked – Examples of real applications of blockchain that could change the world of transport and logistics (prezentacja) 2017, https://svth.is/wp-content/uploads/2017/08/Global-Maritime-Blockchain-Hub-Sofia-Furstenberg.pdf
Gawer A., Smicek N., Online platforms: Economic and societal effects, Bruksela 2021, s.18-61, https://www.europarl.europa.eu/stoa/en/document/EPRS_STU(2021)656336
Goldby M., Electronic Documents in Maritime Trade: Law and Practice, Oxford 2013
Goldby M., Legislating to facilitate the use of electronic transferable records: A case study (Paper prepared for the UNCITRAL Colloquium on Electronic Commerce New York 14th to 16th February 2011) https://www.scribd.com/document/207919899/Legislating-to-Facilitate-the-Use-of-Electronic-Transferable-Records-A-Case-Study
Gonzales-Usach R. i in., Use Cases, Applications and Implementation Aspects for IoT Interoperability, [w:] O. Vermesan, J. Bacquet (red.), Next Generation Internet of Things. Distributed Intelligence at the Edge and Human Machine-to-Machine Cooperation, Delft-Gistrup 2018
Guidelines - Cyber Risk Management for Ports, ENISA, Ateny 2020
Heilig L., Lalla-Ruiz E., Voss S., Digital transformation in maritime ports: analysisand a game theoretic framework, Netnomics: Economic Research and Electronic Networking 2017, https://www.researchgate.net/publication/321853773_Digital_-transformation_in_maritime_ports_analysis_and_a_game_theoretic_framework
International Transport Forum, The Impact of Alliances in Container Shipping, OECD 2018
Kirstein L., Information Sharing For Efficient Maritime Logistics, OECD/ITF Paryż 2018
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Platformy internetowe i jednolity rynek cyfrowy. Szanse i wyzwania dla Europy, COM(2016)288 final
Komunikat Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Nowa strategia przemysłowa dla Europy, COM(2020) 102 final z 10 marca 2020 r.
Komunikat Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Aktualizacja nowej strategii przemysłowej z 2020 r. –tworzenie silniejszego jednolitego rynku sprzyjającego odbudowie Europy {SWD(2021) 351 final} - {SWD(2021) 352 final} - {SWD(2021) 353 final} z 5 maja 2021 r.
Krasuski A., Chmura obliczeniowa. Prawne aspekty zastosowania, Warszawa 2018
Li R., On the Legal Status of Unmanned Ships, China Oceans Law Review 2019
Lista A., The application of the EU competition rules to the marine sector, w: Maritime Law, Y. Baatz (red.), Informa Law from Routledge 2020
Maritime Agenda 2025: The future of Germany as a maritime industry hub, Federal Ministry of Economic Affairs and Energy, Berlin 2017
Maritime Technology Challenges 2030: New Technologies And Opportunities, ECMAR, Bruksela 2018
Maritime Trend Report: Observations and perspectives on the future of the maritime industry by Danish Ship Finance and Rainmaking, Kopenhaga 2018
Mayer-Schoenberger V., Cukier K., Big data. Rewolucja, która zmieni nasze myślenie, pracę i życie, Warszawa 2014
Mayer-Schoenberger V., Ramge T., Reinventing Capitalism in the Age of Big Data, Londyn 2018
Monitor Deloitte. EU Shipping Competitiveness Study International benchmark analysis: Study commissioned by the European Community Shipowners’ Associations, luty 2017
MSC-FAL.1/Circ.3 on Guidelines on maritime cyber risk management, 5.07.2017
Munari F., Liner Shipping and Antitrust after the Repeal of Regulation 4056/86, Lloyd’s Maritime and Commercial Law Quarterly 2009, No. 42
Nakamoto S., Re: Bitcoin P2P e-cash paper, 17.10.2008 r. https://www.mail-archive.com/cryptography@metzdowd.com/msg10006.html
Nesterowicz M.A., Niekonkurencyjne morze. Zasady stosowania europejskiego prawa konkurencji w transporcie morskim, [w:] Prawo i ekonomia konkurencji. Wybrane zagadnienia, B. Kurcz (red.), Warszawa 2010
Nesterowicz M.A., Zużewicz-Wiewiórowska I, Wspólna Polityka Transportowa w żegludze morskiej, [w:] Polityki Unii Europejskiej: polityki sektorów infrastruktur-alnych. Aspekty prawne, Warszawa 2010
Nesterowicz M.A., Zużewicz-Wiewiórowska I, Wyłączenia porozumień żeglugowych, w: Wyłączenia grupowe spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję we Wspólnocie Europejskiej i w Polsce, A. Jurkowska, T. Skoczny (red.), Warszawa 2008
Neuburger J., Choy W., Mollod J., Blockchain and Supply Chain Management, Practical Law 2018 [ID: w-017-3806], https://ca.practicallaw.thomsonreuters.com/
OECD, Competition Policy in Liner Shipping. Final Report, 16.04.2002, DSTI/DOT (2002)2 ( https://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?co-te=dsti/dot(2002)2&doclanguage=e)
OECD, Executive Summary of the Roundtable on Competition Issues in Liner Shipping, 27.11.2015, DAF/COMP/WP2/M(2015)1/ANN3 ( https://one.oecd.org/document/ DAF/COMP/WP2/M(2015)1/ANN3/en/pdf)
Parker G., Van Alstyne M., Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economy-and How to Make Them Work for You, Londyn-Nowy Jork 2016
Patrick, G., Bana A., Rule of Law Versus Rule of Code: A Blockchain-Driven Legal World, IBA Legal Policy & Research Unit Legal Paper, Londyn 2017
Polityka konkurencji wspierająca Zielony Ład. Zaproszenie do przedkładania uwag, https://ec.europa.eu/competition/information/green_deal/call_for_contributions_pl.pdf
Port Cybersecurity - Good practices for cybersecurity in the maritime sector, ENISA, Ateny 2019
Pozdnakova A., Liner Shipping and EU Competition Law, Wolters Kluwer 2008
Pozdnakova A., New liner consortia block exemption: a legislative commentary, European Competition Law Review 2010, No. 31(10)
Premti A., Liner shipping: is there a way for more competition?, UNCTAD Discussion Papers 2016, No. 224, https://unctad.org/system/files/official-document/osgdp2016-d1_en.pdf
Pritchett P.W., Ghost Ships: Why the Law Should Embrace Unmanned Vessel Technology, Tulane Maritime Law Journal 2015, vol. 40, issue 1
Pyć D., Zużewicz-Wiewiórowska I. (red.), Leksykon prawa morskiego. 100 podstawowych pojęć, Warszawa 2020
Review of Maritime Transport 2020, UNCTAD, Geneva 2020, UNCTAD/RMT/2020
Rezolucja IMO MSC.428(98) z 16 czerwca 2017 r. Zarządzanie bezpieczeństwem cyber-netycznym dla systemów zarządzania bezpieczeństwem, MSC 98/23/Add.1. Annex 10
Ringbom H., Legalizing Autonomous Ships, Ocean Yearbook 2020, vol. 34
Ringbom H., Regulating Autonomous Ships - Concepts, Challenges and Precedents, Ocean Development and International Law 2019, vol. 50, issue 2-3
Roukouni A., Port of Rotterdam: Booking.com for Container Transport. Multi-Sided Platforms in Europe’s Logistics Sector (Case 4), RSM Erasmus University, Rotterdam 2020
Rozporządzenie Komisji (UE) 2020/436 z dnia 24 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 906/2009 w odniesieniu do okresu jego stosowania, Dz.Urz. UE L 90 z 25.03.2020, s. 1
Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE, Dz.Urz. UE L 123 z 27.04.2004, s. 18
Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 906/2009 w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do określonych kategorii porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych pomiędzy przedsiębiorstwami żeglugi liniowej (konsorcja), Dz.Urz. UE L 256 z 2009 r., s. 31
Rozporządzenie Rady (EWG) Nr 4056/86 z 22.12.1986 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 85 i 86 Traktatu do transportu morskiego, Dz.Urz. WE L 378 z 1986 r., s. 4
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu, Dz.Urz. UE L 1 z 4.01.2003, s. 1
Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw, Dz. Urz. UE L 24, 29.01.2004, s. 1
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1419/2006 z dnia 25 września 2006 r. uchylające rozporządzenie (EWG) nr 4056/86 określające szczegółowe zasady stosowania art. 85 i 86 Traktatu do transportu morskiego oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1/ 2003 w zakresie rozszerzenia jego zakresu na usługi kabotażu i międzynarodowe usługi trampowe, Dz. Urz. UE L 269, 28.09.2006, s. 1
Rozporządzenie Rady (WE) nr 246/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do pewnych kategorii porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych pomiędzy kompaniami żeglugi liniowej (konsorcja), Dz. Urz. UE L 79, 25.03.2009, s. 1
Sawiczewska Z., Konferencje żeglugowe, Gdańsk 1986
Singh N., Real World Blockchain Use Cases – 46 Blockchain Applications, 101Block-chains, https://101blockchains.com/blockchain-applications/
Skoczny T., Miąsik D., Surdek M. (red.), Sprawa Microsoft - Studium przypadku - Prawo konkurencji na rynkach nowych technologii, Warszawa 2009
Śledziewska K, Włoch R., Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, Warszawa 2020
Sułkowski Ł, Kaczorowska-Spychalska D., Internet of Things – W poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej [w:] Ł. Sułkowski, D. Kaczorowska-Spychalska (red.) Internet of Things. Nowy paradygmat rynku, Warszawa 2018
Support study accompanying the evaluation of the Commission Notice on the definitione of relevant market for the purposes of Community competition law final report, European Union 2021, https://ec.europa.eu/competition-policy/system/files/2021-06/kd0221712enn_market_definition_notice_2021_1.pdf
Szafrański B., Interoperacyjność rejestrów publicznych, [w:] A. Gryszczyńska (red.), Rejestry publiczne: jawność i interoperacyjność, Warszawa 2016
Szostek D., Blockchain a prawo, Warszawa 2018
Tabela z planowanym harmonogramem przeglądów polityki łączenia przedsiębiorstw oraz przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję i nadużywaniu pozycji dominującej (2020-2024). https://ec.europa.eu/competition-policy/system/files/2021-04/timeline_policy_review_mergers_antitrust.pdf
Tapscott D., Tapscott A., Blockchain Revolution, Londyn 2016
The International Port Community Systems Association (IPCSA): IPCSA Information Sheet: maj 2018, https://ipcsa.international/armoury/resources/ipcsa-blockchain-solution-for-bol-21-05-2018-1.pdf
Van de Voorde E., Vanelslander T., Puissance de marché et intégration horizontale et verticale des activités maritimes et portuaires, OECD 2009
Van Duin R. i in., Synchromodal Transport: From Theory To Practice. Case study Port of Rotterdam: Identifying the success/fail factors - The 98th Annual Meeting Transportation Research Board, Waszyngton 2019, dostępny w serwisie Reasearch-Gate: https://www.researchgate.net/publication/330579559_SYNCHROMODAL_-TRANSPORT_FROM_THEORY_TO_PRACTICE_CASE_STUDY_PORT_O-F_ROTTERDAM_IDENTIFYING_THE_SUCCESSFAIL_FACTORS
Van Hooydonk E., The law of unmanned merchant shipping - an exploration, The Journal of International Maritime Law 2014, vol. 20
Van Riessen B., Negenborn R., Dekker R., Synchromodal Container Transportation: An Overview of Current Topics and Research Opportunities, [w:] F. Corman, S. Voss, R. Negenborn (red.) Computational Logistics. ICCL 2015. Lecture Notes in Computer Science, vol. 9335, Springer 2015, https://doi.org/10.1007/978-3-319-24264-4_27
Veal R., The Legal Status and Operation of Unmanned Maritime Vehicles, Ocean Development and International Law 2019, vol. 50
Veal R., Tsimplis M., The integration of unmanned ships into the lex maritima, Lloyd’s Maritime and Commercial Law Quarterly 2017
Vermesan O., Bacquet J., Next Generation Internet of Things: Distributed Intelligence at the Edge and Human Machine-to-Machine Cooperstion, Gisturp-Delft 2018
Vigna P., Casey M., Cryptocurrency: Future of the Money? Londyn 2016
Weber R.H., Weber R., Internet of Things: Legal Perspectives, Berlin-Heidelberg 2010
Werbach K., The Blockchain and the New Architecture of Trust, Cambridge MA 2018
Werner M. J., Application of EU Competition Rules to Maritime Sector, [w:] EU Maritime Transport Law, H. Jessen, M. J. Werner (red.), C.H. Beck, 2016
Wierczyński G., Wiewiórowski W., Informatyka prawnicza. Nowoczesne technologie informacyjne w pracy prawników i administracji publicznej, Warszawa 2016
Wiewiórowski W., Zużewicz-Wiewiórowska I., Konosament a blockchain. Możliwości wykorzystania technologii rozproszonego rejestru dla celów „elektronicznego indosu” przy przenoszeniu praw z papierów wartościowych na zlecenie, [w:] K. Flaga--Gieruszyńska, J. Gołaczyński, D. Szostek (red.) Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe. Zagadnienia wybrane, Warszawa 2019
Wiewiórowski W., Zużewicz-Wiewiórowska I., Proces przetwarzania danych z dokumentów elektronicznych w systemach teleinformatycznych e-Maritime, Prawo Morskie 2014, t. XXX
Wytyczne w sprawie stosowania art. 81 Traktatu WE do sektora usług transportu morskiego, Dz.Urz. UE C 245 z 26.09.2008 r.
Zużewicz-Wiewiórowska I, Konferencje żeglugowe w dobie przemian wspólnotowego prawa konkurencji, Prawo Morskie 2007, t. XXIII

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Iwona Zużewicz-Wiewiórowska
1
ORCID: ORCID
Wojciech Wiewiórowski
2
ORCID: ORCID

  1. Katedra Prawa Morskiego, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
  2. Katedra Informatyki Prawniczej, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Konwencja z Hongkongu stanowi międzynarodową próbę uregulowania zagadnienia złomowania statków morskich. Ma na celu zapewnienie, aby statki poddane recyklingowi po zakończeniu ich eksploatacji nie stanowiły niepotrzebnego ryzyka dla zdrowia, bezpieczeństwa i środowiska naturalnego. Jej celem jest rozwiązanie wszystkich problemów związanych z recyklingiem statków, w tym faktu, że statki sprzedawane na złom mogą zawierać substancje niebezpieczne dla środowiska, takie jak azbest, metale ciężkie, węglowodory, substancje zubożające warstwę ozonową i inne. Postanowienia Konwencji mają również na celu poprawę warunków pracy i środowiska naturalnego w wielu miejscach recyklingu statków na świecie. Druga część artykułu na temat złomowania statków morskich stanowi tłumaczenie na język polski angielskiego tekstu Konwencji przyjętego w maju 2009 r. przez Międzynarodową konferencję w sprawie bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska recyklingu statków.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Ahmed I., Towards a Safe and Sustainable Industry of Ship Breaking: International Initiatives and South Asian Response, Journal of Maritime Law&Commerce, vol. 51, nNo. 3, July, 2020, s. 226; https://www.jmlc.org/Ahmed.pdf [dostęp 1.09.2021 r.]
Contradiction in Term: European Union must align its waste ship exports with international law and green deal, September 2020, s. 3; https://shipbreakingplatform.org/wp-content/uploads/2020/09/Report-EU-SRR-Ban-Amendment-BAN-EEB-GP--SBP.pdf [dostęp 1.09.2021 r.]
Gopal M., Beached Waste and Wasted Beaches: A Critical Analysis of the New Ship Recycling Law in India; rsrr.in/wp-content/uploads/2021/05/Meera-Gopal.pdf [do-stęp 1.09.2021 r.]
Hong Kong International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships, 2009. https://www.basel.int/Portals/4/Basel%20Convention/docs/ships/HongKong-Convention.pdf [dostęp 1.09.2021 r.]
Mikelis N., Developments in Ship Recycling in 2019, The Maritime Executive; https://maritime-executive.com/editorials/developments-in-ship-recycling-in-2019 [dostęp 1.12.2020 r.]
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1257/2013 z dnia 20 listo-pada 2013 r. w sprawie recyklingu statków oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 i dyrektywę 2009/16/WE, Dz. Urz. UE L 330 z 10.12.2013, s. 1
UNCTAD, Review of Maritime Transport 2020, s. 45; https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2020_en.pdf [dostęp 1.09.2021 r.]
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Cezary Łuczywek
1
ORCID: ORCID

  1. Deputy Managing Director w przedsiębiorstwie zarządzającym statkami (ship manager) Green Management Gdynia
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Celem niniejszej publikacji jest zwięzłe przedstawienie wybranych zagadnień, które były przedmiotem prac Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w ciągu ostatnich dwóch lat. Dla IMO był to czas, w którym Organizacja ta musiała zmierzyć się z bardzo poważnymi skutkami pandemii COVID-19. Wpłynęła ona nie tylko na los tysięcy marynarzy i całej branży żeglugowej, ale również bezpośrednio na funkcjonowanie samej Organizacji, wymuszając przyjęcie nowatorskich i bezprecedensowych dla niej rozwiązań. Skutki tej pandemii są nadal wyraźnie odczuwalne i mają wpływ na obecne i przyszłe prace. Autorki pragną zwrócić uwagę m.in. na zagadnienia, które stały się kluczowe w tym trudnym czasie, oraz w szczególności, na aspekty związane z prawami marynarzy, jednostkami autonomicznymi, fałszywą rejestracją i rejestrami statków, zwiększeniem bezpieczeństwa w żegludze i ułatwień w handlu morskim oraz ochroną środowiska morskiego. W artykule zaprezentowano również skrótowo strukturę organizacyjną IMO.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Lost-Siemińska D., Obowiązek stosowania najlepszej dostępnej technologii w ochronie środowiska morskiego, Prawo Morskie 2021, t. XL
Konwencja o pracy na morzu, Dz.U. z 2013 r. poz. 845 oraz z 2019 r. poz. 962
Konwencja o ułatwieniu międzynarodowego obrotu morskiego, Dz.U. z 1969 r. poz. 236, ze zm.
Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, Dz.U. z 2016 r. poz. 869
Międzynarodowa konwencja o odpowiedzialności cywilnej za szkody spowodowane zanieczyszczeniem olejami, Dz.U. z 2001 r. poz. 1527
Międzynarodowa konwencja o ograniczeniu odpowiedzialności za roszczenia morskie, Dz.U. z 1986 r. poz. 175, zmieniona Protokołem z 1996 r., Dz.U. z 2012 r. poz. 146
Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, Dz.U. z 2016 r. poz. 761
Pyć D., Ship Energy Efficiency Measures and Climate Protection, International Community Law Review, 2021, 23(2-3)
Pyć D., Międzynarodowa Organizacja Morska [w:] Leksykon prawa morskiego. 100 podstawowych pojęć, (red.) D. Pyć, I. Zużewicz-Wiewiórowska, C.H.Beck Warszawa 2020
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Aleksandra Lubowska
1 2
Karolina Sypion-Babś
3 4

  1. Zastępca Kierownika Ośrodka ds. IMO przy Polskim Rejestrze Statków S.A., Gdańsk
  2. Przewodnicząca Krajowej Sekcji Bezpieczeństwa na Morzu w Ośrodku ds. IMO, Gdańsk
  3. specjalista Ośrodka ds. IMO przy Polskim Rejestrze Statków S.A., Gdańsk
  4. Przewodnicząca Krajowej Sekcji Prawnej w Ośrodku ds. IMO, Gdańsk

Instrukcja dla autorów

Wytyczne dla autorów tekstów naukowych publikowanych w czasopiśmie "Prawo Morskie":

1. Tekst naukowy, w tym m.in. artykuł naukowy lub glosa, musi zawierać wyróżnione wprowadzenie oraz wnioski.
2. Po tytule należy umieścić abstrakt oraz słowa kluczowe, zaś na końcu tekstu, po bibliografii – tytuł w języku angielskim, keywords oraz abstract.
3. Źródła podawane w bibliografii należy pogrupować wg rodzaju: literatura, akty prawne, wykaz orzecznictwa, źródła internetowe.
4. Objętość tekstu: min. 20 000 znaków, max. 40.000 znaków.
5. Ustawienia strony: standardowe programu Word – marginesy górny, dolny, prawy i lewy 2,5 cm.
6. Tekst główny: czcionka Times New Roman 12 pkt., interlinia 1,5 wiersza wyrównanie obustronne (tj. wyjustowane). Należy zlikwidować podwójne spacje, przecinki, kropki, wielokrotne entery, ręczne zrzucenia wierszy, ręczne przeniesienia wyrazów itp.
7. Akapity należy rozpoczynać jednakowo we wszystkich artykułach.
8. Odstęp między wyrazami – zawsze 1 spacja.
9. Tytuły artykułów, śródtytuły każdego rzędu: rozmiar i rodzaj czcionki, umieszczenie na kolumnie, sposób wyróżnienia, numeracja (jeżeli występuje), światła nad i pod tytułem/śródtytułem ujednolicone, we wszystkich artykułach zgodne z szablonem czasopisma. W pracach zbiorowych podtytuły tego samego rzędu redaktor naukowy przekazujący pliki do składu i łamania powinien oznaczyć jednakowo we wszystkich artykułach.
10. Słowa kluczowe: umieszczenie i zapis w każdym artykule zgodnie szablonem czasopisma/publikacji.
11. Przypisy należy ujednolicić i wstawiać automatycznie za pomocą funkcji: „Odwołania” → „Wstaw przypis dolny”, bez dodatkowej spacji. Należy stosować numerację przypisów w automatycznej frakcji górnej cyfry arabskiej. Wyjątkiem od tej reguły jest znak „*”, którego można użyć w przypadku informacji o autorze artykułu, w pracy zbiorowej lub dla odróżnienia przypisów tekstowych (źródłowych) i odautorskich rzeczowych w edycji dokumentów historycznych.
12. W przypisach odnoszących się do źródeł poprzednio cytowanych, stosujemy odnośniki w wersji łacińskojęzycznej (op. cit., idem, ibidem itp.)
13. W przekazywanym pliku powinny być zaznaczone wszystkie miejsca, które docelowo będą zawierały hiperlinki, w szczególności olinkowane powinny być wszelkie numery ORCID, DOI, E-MAIL.
14. Spacji nie należy stawiać przed następującymi znakami: kropka, przecinek, średnik, dwukropek, nawias zamykający, cudzysłów zamykający, odsyłacz do przypisu, znak procentu, znak stopnia Celsjusza.
15. Nie stawia się spacji po następujących znakach: nawias otwierający, cudzysłów otwierający. W skrótach typu: s. (strona), t. (tom) itp. po kropce zawsze powinna znajdować się spacja.
16. Nie stosuje się ukośników w funkcji nawiasów.
17. W tekstach w języku polskim obowiązuje cudzysłów „drukarski”. W tekstach w innych językach stosuje się cudzysłowy właściwe temu językowi, np. “tekst angielski”, « tekst francuski », „tekst niemiecki“. Cudzysłowów angielskich używa się, w przypadku kiedy cały artykuł jest w języku angielskim, niemieckich – gdy cały artykuł po niemiecku itd.
18. Stosuje się następującą kolejność cudzysłowów: „ « ‘ ’ » ”.
19. Nie wstawia się znaku prim (') w miejsce apostrofu (’).
20. W przypadku tekstów obcojęzycznych należy używać poprawnych znaków specjalnych (np. à, á, â, ã, ä).
21. Nie należy przenosić do następnej linii tekstu pojedynczych liter, np. „a”, „w”, „i” – o ich usytuowaniu w tekście docelowym zadecyduje profesjonalny program do składu.
22. Wyróżnienia należy wykonywać konsekwentnie w całej pracy. Do oznaczania zwykłych wyróżnień (np. kursyw, podkreśleń) nie należy stosować stylów znakowych.
23. Zapis dotyczący dat należy ujednolicić w obrębie całej pracy (np. 10.03.2021 r.).
24. Wyrażenia liczbowe określające zakres lub wielkość przybliżoną należy w całej publikacji konsekwentnie rozdzielać dywizem (np. 1914-1918, XIX-XXI w., s. 5-8, 5-8 proc.).
25. Nie stosuje się dywizu (-) ani półpauzy (–) w funkcji minusa (−).
26. Bibliografię należy ujednolicić w obrębie całej pracy zgodnie z szablonem publikacji.
27. Afiliacje poszczególnych autorów artykułów: ujednolicone i umieszczone w pliku źródłowym zgodnie z szablonem publikacji ujednoliconą dla wszystkich autorów.

Materiały dodatkowe dołączane do przekazywanego tekstu


1. Tabele, rysunki, wykresy, schematy, ilustracje powinny być umieszczone w miejscu docelowym lub oddzielnym katalogu z dokładnym opisem: numer artykułu, numer tabeli/rysunku itp, tj.:
• rysunki, wykresy, schematy – powinny być opracowane i przesłane jako zapis elektroniczny (pliki źródłowe) w programach pracujących w środowisku Windows (np. Word, Excel, Corel 11, Photoshop itp.), wydruki czy rysunki oryginalne dobrej jakości,
• zdjęcia – oryginalne lub zapis z aparatu cyfrowego w możliwie najwyższej rozdzielczości (tif, jpg), ewentualnie skany z rozdzielczością minimum 300 dpi.,
• tabele – należy umieścić w tekście lub osobnym dokumencie (jeżeli jest ich dużo), nie należy stosować ozdobników, kolorów tła.

2. Do wszystkich materiałów dodatkowych należy przesłać opisy dotyczące: ułożenia na kolumnie, wielkość w podstawie, ewentualnie wytyczne dotyczące kadrowania, podpisy, tytuły, numery. Rysunki i tablice umieszczone w tekście podstawowym – blisko miejsca powołania na nie lub na osobnych stronach w kolejności numeracji, z zaznaczeniem w tekście miejsca ich występowania. Prosimy pamiętać o wykonywaniu rysunków zgodnie z poniższymi wytycznymi:
• rysunki muszą być czytelne i wyraźne,
• opisy rysunków należy ujednolicić i dostosować do ich wielkości,
• rysunki nie powinny mieć obramowania i cieniowanego szarego tła,
• na wykresach, rysunkach i schematach opis tekstowy należy upraszczać do niezbędnego minimum.
• wszelkie objaśnienia należy umieszczać w podpisie, ewentualnie w legendzie pod rysunkiem.
• rysunki, wykresy i schematy, jeśli to możliwe, prosimy dołączyć w wersji oryginalnej jako pliki źródłowe,
• wszystkie dostarczane grafiki w formie rastrów (.jpg, .tif, .png) powinny być wielkości umożliwiającej uzyskanie rozdzielczości 300 dpi w podstawie, pliki o niższej rozdzielczości uniemożliwiają poprawne ich wydrukowanie.

3. We wszystkich artykułach należy zachować jednolity podział tekstu i zapis, jednolitą numerację rysunków, wzorów i tablic oraz jednolitą skalę rysunków.

Szablon publikacji nadsyłanych do czasopisma "Prawo Morskie"

Zasady etyki publikacyjnej


Zasady etyki publikacyjnej


Redakcja „Prawa Morskiego” stosuje zasady odpowiedzialności i etyki zalecane przez Committee on Publication Ethics (COPE) dla wszystkich stron biorących udział w procesie publikacji i podejmuje wszelkie możliwe środki przeciwko jakimkolwiek nadużyciom.


1. Odpowiedzialność redakcji

1.1. Zasada bezstronności i sprawiedliwości. Przesłane teksty naukowe są oceniane pod kątem tylko i wyłącznie zawartości merytorycznej, bez względu na rasę, płeć, orientację seksualną, przekonania religijne, obywatelstwo lub ideologię polityczną.

1.2. Decyzje o publikacji. Redaktor naczelny jest odpowiedzialny za podjęcie decyzji, który z nadesłanych artykułów powinien zostać opublikowany. Decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu tekstu naukowego do publikacji redaktor naczelny podejmuje w oparciu o recenzje, oceniające jego treść, oryginalność, nowatorstwo, przejrzystość oraz adekwatność do zakresu czasopisma. Przy podejmowaniu decyzji, Redaktor naczelny może konsultować się z Radą Naukową. Redaktor naczelny jest zobowiązany do przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących zniesławienia, łamania praw autorskich i plagiatu oraz do ponoszenia pełnej odpowiedzialności za decyzje o publikacji tekstów naukowych.

1.3. Zasada poufności. Redaktor naczelny oraz Rada Naukowa muszą zapewnić, że wszystkie materiały przesłane do publikacji pozostaną poufne na etapie recenzowania. Nie mogą ujawniać żadnych informacji o przesłanym rękopisie nikomu poza autorami, recenzentami, potencjalnymi recenzentami, innymi doradcami redakcyjnymi (np. tłumaczami) i wydawcą.

1.4. Ujawnienie i konflikt interesów.
Niepublikowane artykuły, ich fragmenty czy materiały w nich zawarte nie mogą być wykorzystywane przez redaktora do własnych badań, bez pisemnej zgody autorów.

1.5. Utrzymanie integralności dorobku naukowego.
Redakcja będzie strzec integralności opublikowanego dorobku akademickiego, wydając w razie potrzeby poprawki, uzupełnienia i odwołania. Równocześnie redakcja dołoży wszelkich starań by wyłapać niewłaściwe badania i publikacje. Plagiaty i prace opierające się na fałszywych danych są niedopuszczalne. Redaktor powinien podjąć odpowiednie działania, gdy pojawią się zastrzeżenia etyczne do przesłanej pracy lub opublikowanego artykułu. W uzasadnionych przypadkach redakcja będzie publikować poprawki, wyjaśnienia, odwołania i przeprosiny.

1.6. Wycofanie opublikowanych artykułów. Redaktor czasopisma rozważy wycofanie opublikowanego tekstu naukowego, jeżeli: istnieją dowody wskazujące, że wyniki badań w nim zaprezentowane są niewiarygodne, zostały wcześniej opublikowane w innym miejscu bez odpowiedniego odniesienia, pozwolenia lub uzasadnienia (przypadki zbędnych publikacji), praca stanowi plagiat lub opiera się na nieetycznych badaniach. Powiadomienie o wycofaniu powinno być powiązane z wycofanym tekstem naukowym (poprzez umieszczenie tytułu i autorów w nagłówku wycofania), wyraźnie identyfikować wycofany tekst i wskazać, kto go wycofuje. Zawiadomienia o wycofaniu powinny zawsze zawierać uzasadnienie wycofania z podaniem powodu, aby odróżnić niezamierzony błąd od niewłaściwego postępowania. Wycofane teksty naukowe nie będą usuwane z drukowanych egzemplarzy czasopisma, ani z archiwów elektronicznych, ale ich wycofany status zostanie wskazany w sposób możliwie jak najbardziej czytelny.




2. Obowiązki autorów


2.1. Standardy publikowania wyników badań. Autorzy artykułów prezentujących wyniki oryginalnych badań powinni przedstawić dokładny opis wykonanej pracy oraz obiektywne omówienie jej znaczenia. Dane wyjściowe powinny być dokładnie przedstawione w artykule. Artykuł powinien zawierać wystarczająco dużo szczegółów i odnośników, aby umożliwić innym weryfikowanie postawionych tez. Sfabrykowanie, prezentowanie fałszywych lub niedokładnych wyników badań stanowi zachowanie nieetyczne i skutkować będzie odrzuceniem rękopisu lub wycofaniem opublikowanego artykułu.

2.2. Oryginalność i plagiat. Autorzy powinni upewnić się, że napisali całkowicie oryginalne prace, a jeśli wykorzystali pracę i/lub słowa innych osób, musi to być wyraźnie oznaczone jako cytat. Plagiaty są niedopuszczalne.

2.3. Publikacja wielokrotna lub równoczesna. Autorzy nie powinni publikować rękopisu opisującego te same badania w więcej niż jednym czasopiśmie. Jednak w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach Redakcja „Prawa Morskiego” rozważy publikację tekstu opublikowanego w innym wydawnictwie, o ile było ono skierowane do innego odbiorcy i w innym języku.

2.4. Autorstwo. Prace publikowane w „Prawie Morskim” muszą być podpisane przez osoby, które istotnie są ich autorami i odpowiadają za ich treść. Osoby, których udział w powstaniu zgłaszanej pracy jest znikomy (na przykład ograniczony do udostępnienia materiałów z badań) mogą być wymienione w podziękowaniach, nie mogą jednak figurować jako autorzy. W przypadku wątpliwości redakcja zwraca się z prośbą o określenie udziału w powstaniu pracy poszczególnych osób figurujących jako autorzy. Autorzy powinni też ujawniać w przypisie lub podziękowaniach informacje o osobach i instytucjach, które przyczyniły się do powstania pracy poprzez wkład merytoryczny, rzeczowy lub finansowy. Autor zgłaszający pracę do publikacji powinien upewnić się, że w pracy uwzględnieni są tylko właściwi współautorzy oraz, że widzieli oni i zatwierdzili ostateczną wersję pracy i wyrazili zgodę na przesłanie jej do publikacji. Przypadki nierzetelności naukowej będą dokumentowane i ujawniane.

2.5. Uznanie źródeł. Autorzy powinni dbać o odpowiednie oznaczenie rezultatów pracy innych badaczy. Wobec tego należy cytować publikacje, z których czerpali informacje i tezy podczas pisania własnego tekstu naukowego.

2.6. Istotne błędy w opublikowanych pracach. Gdy autor odkryje istotny błąd lub nieścisłość we własnej opublikowanej pracy, jego obowiązkiem jest niezwłoczne powiadomienie redaktora lub wydawcy czasopisma oraz współpraca z redaktorem w celu wycofania lub poprawienia tekstu.


3. Obowiązki recenzentów

3.1. Wkład w decyzje redakcyjne. Recenzje naukowe pomagają redakcji w podejmowaniu decyzji redakcyjnych i stanowią pomoc autorom w ulepszaniu ich tekstów naukowych.

3.2. Terminowość. Każdy recenzent, który czuje się niekompetentny do zrecenzowania zgłoszonej mu pracy lub wie, że terminowe wykonanie recenzji będzie niemożliwe, powinien powiadomić o tym redaktora i wycofać się z procesu recenzowania.

3.3. Poufność. Cały rękopis otrzymany do recenzji jest traktowany jako dokument poufny. Nie wolno go pokazywać, ani omawiać z innymi osobami, z wyjątkiem osób upoważnionych przez redaktora.

3.4. Standardy obiektywności. Recenzje powinny być prowadzone obiektywnie. Krytyka osoby autora jest niewłaściwa. Recenzenci powinni jasno wyrażać swoje poglądy za pomocą odpowiednich argumentów merytorycznych.

3.5. Uznanie źródeł. Wszelkie istotne podobieństwa lub powielanie się między ocenianą pracą a jakimkolwiek innym opublikowanym artykułem należy zgłosić redaktorowi. Recenzenci powinni wskazać odpowiednie opublikowane prace, które nie zostały zacytowane przez autorów.

3.6. Ujawnianie i konflikt interesów. Informacje lub pomysły uzyskane w wyniku oceny muszą być traktowane jako poufne i nie mogą być wykorzystywane przez recenzenta dla osobistych korzyści. Recenzenci nie powinni podejmować się oceny manuskryptów, w których występują konflikty interesów.

wynikające ze współpracy lub innych relacji z jakimkolwiek autorem, podmiotami prywatnymi lub instytucjami zaangażowanymi w opracowanie tekstu naukowego. Autorom przysługuje prawo odniesienia się do recenzenckich uwag krytycznych.

Procedura recenzowania

Procedura recenzowania:

1. Wszystkie teksty naukowe, w tym artykuły naukowe i glosy, zgłoszone do redakcji „Prawa Morskiego” podlegają obustronnie niejawnej recenzji.

2. Każda tekst naukowy oceniany jest przez niezależnych ekspertów w danej specjalizacji.

3. Redakcja dołoży wszelkich starań, aby wybrać recenzentów, którzy nie mają żadnej zależności służbowej czy prywatnej z Autorem ocenianego tekstu.

4. Recenzenci zobowiązani są do przedstawienia obiektywnej oceny zgłoszonego tekstu naukowego.

5. Recenzenci zobowiązani są do ujawnienia odkrytych nieprawidłowości, w szczególności wszelkiego rodzaju plagiatów lub autoplagiatów.

6. Recenzja musi mieć formę pisemną i musi zawierać jednoznaczną ewaluację nadesłanego tekstu naukowego.

7. Recenzenci oceniają czy tekst naukowy kwalifikuje się do publikacji. Ocena jest dokonywana z uwzględnieniem następujących kryteriów:
- nowatorstwo tematu;
- uwzględnienie najnowszej literatury przedmiotu;
- zastosowanie właściwej metodologii; wpływ tekstu naukowego na aktualny stan badań w dziedzinie prawa morskiego, prawa morza, prawa środowiska morskiego i zrównoważonego rozwoju oraz otoczenie społeczno-gospodarcze.

8. Recenzowane teksty naukowe traktowane są jako materiały poufne.

9. Recenzenci pozostają anonimowi.

10. Autorzy są zobowiązani do uczestniczenia w procesie recenzyjnym, w szczególności do uwzględnienia lub odniesienia się do sugerowanych poprawek i usunięcia ujawnionych błędów.

11. W każdym tomie drukowanym „Prawa Morskiego” oraz na stronie internetowej redakcja publikuje listę recenzentów współpracujących z czasopismem przy danym tomie.




Polityka antyplagiatowa

The ‘Maritime Law’ journal observes the principles of scientific transparency and integrity.

We therefore accept no forms of plagiarism, ghostwriting, or honorary authorship. In order to prevent these, relevant provisions have been included into the agreements signed with authors.

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji